Jak sociální platformy reagují na krizi na Ukrajině

ben
0 Shares

Zdroj

Ruská invaze na Ukrajinu způsobila globální úzkost, znovu postavila vojenské supervelmoci světa do sporu a potenciálně si vynutila intervenci, která by mohla vést k jednomu z největších konfliktů za poslední desetiletí.

A na rozdíl od podobných incidentů v dobách minulých se tato bitva odehrává ve věku sociálních médií, kdy memy, dezinformační kampaně a podvody, to vše přispívá k rostoucímu víru informací, které mohou zmást, překroutit a zatemnit to, co se skutečně děje ve východní Evropě.

Vzhledem k této skutečnosti a roli, kterou nyní sociální média hrají při šíření informací, musí platformy pracovat rychle, aby omezily jakékoli zneužití svých sítí k pochybným účelům, a mnohé již přijaly plány na zmírnění určitých prvků zneužití a dezinformací.

Zde je pohled na to, co bylo dosud oznámeno od hlavních sociálních aplikací.

Meta

Facebook je v centru pozornosti toku informací na sociálních sítích v zóně konfliktu s přibližně 70 miliony uživatelů v Rusku a 24 miliony na Ukrajině, což je přibližně polovina celkové populace každého národa.

Koncem minulého týdne ruská vláda oznámila, že omezí přístup na Facebook kvůli tomu, že Meta odmítla odstranit varovné štítky s dezinformacemi na příspěvcích ze státních médií. Nyní Meta posunula toto opatření ještě o krok dále, když také zakázala reklamy z ruských státních médií a demonetizovala tyto účty, což výrazně omezilo kapacitu ruských úřadů používat Facebook jako informační nástroj.

Rusko samozřejmě má své vlastní platformy sociálních médií a nástroje pro zasílání zpráv, takže Kreml má jiné způsoby, jak sdělit své aktivity a motivace ruským občanům. Ale Meta zaujala pevný postoj a zároveň má omezený přístup k mnoha účtům na Ukrajině, včetně těch, které patří ruským státním mediálním organizacím.

Kromě toho společnost Meta také zřídila speciální operační centrum s ruskými a ukrajinskými rodilými mluvčími, které sleduje trendy škodlivého obsahu, a přidala také nové varovné štítky, když uživatelé jdou sdílet obrázky související s válkou starší jednoho roku, které její systémy detekují.

Meta také nastínila řadu bezpečnostních funkcí pro uživatele na Ukrajině, „včetně možnosti pro lidi zamknout svůj profil na Facebooku, odstranění možnosti prohlížet a vyhledávat seznamy přátel a další nástroje v Messengeru“.

Zatím se zdá, že Meta zůstává vpředu před hlavními dezinformačními trendy v konfliktu, i když množství příspěvků od spammerů a podvodníků, kteří se snaží situaci využít k zapojení, je značné.

AKTUALIZACE (28.2.2022): Meta také oznámila, že v reakci na žádosti představitelů EU omezí přístup k obsahu z ruských státních médií RT a Sputnik.

AKTUALIZACE: (1.3.2022): Facebook říká, že nyní snižuje obsah ze stránek Facebook a instagramových účtů reprezentujících ruská státem kontrolovaná média a zároveň přidává nové štítky, které se objeví, když uživatelé klepnou na odkazy na tyto zdroje.

Meta také oznámila, že zpřístupňuje šifrované chaty na Instagramu všem dospělým na Ukrajině a v Rusku. Instagram již nějakou dobu pracuje na šifrovaných zprávách v rámci IG Direct jako součást svého širšího plánu integrace zpráv, ale toto je poprvé, co je pro uživatele spuštěn.

AKTUALIZACE (4.3.2022) Meta nyní také zablokovala ruské státní poskytovatele médií RT a Sputnik pro všechny uživatele ve Spojeném království na žádost ministryně kultury Spojeného království Nadine Dorries. Dorries vyzvala k omezení těchto médií kvůli šíření „škodlivé propagandy do Británie“.

AKTUALIZACE (4.3.2022): Meta oznámila, že již nedovolí žádným inzerentům v Rusku vytvářet nebo spouštět reklamy kdekoli na světě.

AKTUALIZACE (5.3.2022): Ruský regulátor pro komunikaci oznámil, že země přistoupí k úplnému zablokování přístupu k Facebooku v reakci na omezení ruských státních sdělovacích prostředků společností Meta. V této fázi není jasné, zda se do této akce zapojí také Instagram a WhatsApp.

AKTUALIZACE (9.3.2022): Meta oznámila, že nyní snižuje hodnocení příspěvků z ruských státem kontrolovaných médií na Instagramu, a to jak v hlavním kanálu, tak na panelu Stories.

Instagram také skryje informace o tom, koho uživatelé na Ukrajině a v Rusku sledují, když se rozhodnou používat soukromé účty, aby dále chránil soukromí lidí, a zároveň přidá nová upozornění na Stories, které sdílejí odkazy na webové stránky ruských státních médií.

AKTUALIZACE (9.3.2022): Společnost Meta oznámila, že aktualizuje své zdroje komunitní pomoci, aby zajistila, že Ukrajinci a další lidé v regionu mohou najít spolehlivé informace od místních agentur OSN a společností Červeného kříže. Meta také zobrazí odkaz na komunitní nápovědu v horní části zdrojů na Facebooku a Instagramu pro lidi na Ukrajině nebo pro ty, kteří nedávno odešli do sousedních zemí.

Meta také přidala nové odkazy na zdroje duševního zdraví a zároveň sdílí soubory dat s příslušnými úřady a výzkumnými skupinami, aby jim pomohla s podpůrnými činnostmi, včetně údajů o mobilitě v reálném čase pro země sousedící s Ukrajinou, aby pomohla předvídat toky uprchlíků.

Meta také říká, že od 23. února lidé na Facebooku a Instagramu vybrali více než 30 milionů dolarů pro neziskové organizace podporující humanitární pomoc na Ukrajině.

AKTUALIZACE (10.3.2022): Meta říká, že dočasně povolí některé politické příspěvky, které by normálně porušovaly pravidla platformy na Facebooku a Instagramu, které mají být zveřejněny v regionu s cílem usnadnit diskusi o ruském útoku. Podle Mety:

„V důsledku ruské invaze na Ukrajinu jsme dočasně povolili politické vyjádření, které by normálně porušovalo naše pravidla, jako je násilné projevy, jako je ‚smrt ruským vetřelcům‘. Stále nedovolíme věrohodné výzvy k násilí proti ruským civilistům.“

Aktualizace neumožňuje násilné hrozby jako takové, ale Meta umožní rozumnou obhajobu v širším kontextu invaze.

AKTUALIZACE (11.3.2022): Ruská vláda přistoupila k označení Meta za extremistickou organizaci v reakci na rozhodnutí Meta povolit určité příspěvky od uživatelů Ukrajiny, které vyzývají k násilí proti ruským jednotkám. Rusko se také rozhodlo zakázat v Rusku Facebook i Instagram, ačkoli WhatsApp zůstane. Zákaz vstoupí v platnost začátkem příštího týdne.

Šéf Instagramu Adam Mosseri se podělil o své myšlenky na toto rozhodnutí:

AKTUALIZACE (14.3.2022): Jak bylo předpovězeno, ruský zákaz Instagramu byl nyní oficiálně zaveden.

AKTUALIZACE (16.3.2022): Meta říká, že odstranila deep fake video, které ukazuje, jak ukrajinský prezident Zelenskyj vydává prohlášení, které nikdy neudělal. Jde o první zprávy o použití deepfake obsahu v tomto kontextu.

AKTUALIZACE (17.3.): Meta spustila novou funkci „nouzové pomoci“ pro skupiny na Facebooku, která umožňuje správcům skupin poskytnout svým členům přístup k anonymním příspěvkům, informačním průvodcům, nahrávaným souborům, nástrojům pro otázky a odpovědi a také možnost nabízet pomoc nebo požádat o pomoc prostřednictvím nápovědy komunity a získat peníze prostřednictvím neziskových sbírek.

Meta také spouští novou výzvu na Instagramu, která usnadňuje nalezení relevantních charitativních organizací, kterým lze darovat:

„Když teď někdo na Instagramu hledá neziskovou organizaci, pro kterou chce získat finanční prostředky, začneme v mnoha zemích po celém světě jako první zobrazovat organizace jako UNICEF a World Central Kitchen, které podporují humanitární úsilí na Ukrajině.“

Meta také začne uživatelům na Ukrajině ukazovat nová oznámení na Facebooku o tom, jak najít podpůrné služby, jako je pomoc s ubytováním a přistěhovalectvím.

AKTUALIZACE (31.3.2022): Ruský soud označil Meta jako „extremistickou organizaci“, která v podstatě zakazuje ruským firmám platit za reklamy ve svých aplikacích. Obě aplikace jsou již zakázány (jak je uvedeno výše), ale rozhodnutí umožní Rusku přijmout přímější opatření k zákazu a odstranění Meta z regionu. Jak tomu bylo po celou dobu, WhatsApp zůstává v tomto nejnovějším rozhodnutí kupodivu nezmiňován.

AKTUALIZACE (7. 4.2022): V rámci zprávy o hrozbách za 1. čtvrtletí společnost Meta uvedla, že narušila různé pokusy ruských a běloruských státních činitelů zapojit se do kybernetické špionáže a skrytých operací online.

Podle Mety:

„Tato činnost zahrnovala zájem o ukrajinský telekomunikační průmysl; globální i ukrajinský obranný a energetický sektor; technologické platformy; a novináři a aktivisté na Ukrajině, v Rusku a v zahraničí. Zdá se, že tyto operace zesílily krátce před ruskou invazí.

Meta také říká, že zjistila a řešila nárůst pokusů o kompromis zaměřených na členy ukrajinské armády, které se zaměřovaly na jednotlivce prostřednictvím kompromitace e-mailu. Meta říká, že hackerská skupina Ghostwriter se pokusila získat přístup k facebookovým účtům desítek ukrajinského vojenského personálu.

Meta vyzvala lidi na Ukrajině a v Rusku, aby posílili zabezpečení svých online účtů prostřednictvím 2FA, používání VPN a aktualizací svých postupů pro hesla.

Youtube

Na žádost ukrajinské vlády společnost YouTube vlastněná společností Google oznámila, že uživatelům na Ukrajině omezuje přístup k ruským státním médiím a zároveň pozastavuje zpeněžení několika ruských kanálů.

YouTube také odstraňuje ruské státní kanály z doporučení a omezuje dosah jejich nahraných videí na platformě.

Podle YouTube (The Wall Street Journal):

„Jako vždy naše týmy nadále pečlivě sledují vývoj zpráv, včetně vyhodnocování toho, co mohou nové sankce a kontroly exportu znamenat pro YouTube.“

V reakci na to ruský státní regulační orgán pro komunikaci požadoval, aby byl na ukrajinském území obnoven přístup ke kanálům YouTube ruských médií.

Situace je podobná jako u Facebooku, který by mohl v reakci na to vidět i YouTube, který bude v Rusku čelit omezením.

AKTUALIZACE (1.3.2022): YouTube nyní přechází na blokování všech kanálů připojených k ruským státem podporovaným médiím pro všechny evropské regiony

AKTUALIZACE (11.3.2022): YouTube oznámil, že nyní celosvětově blokuje přístup k ruským státem financovaným médiím a rozšiřuje svůj zákaz EU. YouTube nyní také odstraní obsah, který „popírá, minimalizuje nebo bagatelizuje“ ruskou invazi na Ukrajinu, a zároveň pozastavil všechny monetizační nástroje pro ruské uživatele.

Google

AKTUALIZACE (3.3.2022): Google nyní přestal prodávat všechny reklamy v Rusku, včetně těch ve vyhledávacích záznamech, reklamách na YouTube a umístění reklam u publikačních partnerů třetích stran.

Google původně zakázal ruským státem financovaným médiím nakupovat nebo prodávat reklamy prostřednictvím svých platforem a zároveň se odvolával na svou politiku „citlivých událostí“, která zakazuje marketing, který se snaží využít vyvíjející se citlivé situace.

Krok společnosti Google zcela zakázat všechny reklamy je reakcí na ruský regulační orgán pro komunikaci, který společnosti Google nařídil, aby přestal zobrazovat reklamy na YouTube s „nepravdivými politickými informacemi“ o Ukrajině.

AKTUALIZACE (17.3.2022): Google oznámil, že v průběhu dubna poskytne darem až 5 milionů dolarů na ukrajinské podpůrné programy. Google říká, že Google.org a zaměstnanci Google již věnovali více než 25 milionů dolarů v darech a věcné podpoře.

AKTUALIZACE (3/24): Ruský regulátor pro komunikaci zablokoval Google News kvůli obvinění, že šířil dezinformace o ruské invazi na Ukrajinu.

Společnost Google zároveň oznámila, že nepovolí zobrazování reklam na webech, aplikacích nebo kanálech YouTube, které sdílejí obsah, o kterém se domnívá, že „využívá, odmítá nebo schvaluje probíhající rusko-ukrajinský konflikt“.

Twitter

Vzhledem k tomu, že se snaží pomoci zajistit optimální tok informací pro uživatele v postiženém regionu, Twitter oznámil dočasný zákaz všech reklam na Ukrajině a v Rusku, „aby bylo zajištěno, že kritické informace o veřejné bezpečnosti budou zvýšeny a reklamy je nebudou snižovat“.

Twitter zakázal politické reklamy, včetně těch ze státních médií, již v roce 2019, takže je v tomto ohledu již napřed. Zákaz všech reklam pomůže objasnit tok informací prostřednictvím tweetů, zatímco Twitter navíc poznamenává, že proaktivně kontroluje tweety, aby odhalil manipulaci s platformou, a přijímá donucovací opatření proti syntetickým a zmanipulovaným médiím, která představují nepravdivé nebo zavádějící zobrazení toho, co se děje.

AKTUALIZACE (28.3.2022): Twitter také přidává štítky k tweetům, které sdílejí odkazy na webové stránky médií spřízněných s ruským státem, a zároveň omezuje oběh tohoto obsahu tím, že jej odstraňuje z doporučení, snižuje jeho hodnocení v časových osách definovaných algoritmem a další.

AKTUALIZACE (5.3.2022): Ruské úřady nyní zablokovaly přístup na Twitter pro místní uživatele.

AKTUALIZACE (5.3.2022): Twitter říká, že detekoval a odstranil asi 100 účtů, které používaly proruský hashtag #IStandWithPutin v rámci jeho koordinované politiky neautentického chování.

AKTUALIZACE (9.3.2022): Twitter implementoval oficiální službu Tor onion, která má pomoci ruským uživatelům udržovat používání platformy, navzdory omezením uzákoněným ruskou vládou.

AKTUALIZACE (11.3.2022): Twitter nyní také označí účty a tweety pro sdílení odkazů na státní média v Bělorusku poté, co objeví další spojení mezi zprávami ruských státních médií a účty běloruské vlády.

AKTUALIZACE (16.3.2022): Twitter nyní také označí účty a tweety pro sdílení odkazů na státní média na Ukrajině. Twitter uvádí, že od začátku invaze označil více než 61 000 unikátních tweetů sdílejících státní média, což přispělo k 30% snížení dosahu tohoto obsahu.

AKTUALIZACE (5.3.2022): Twitter uvádí, že od začátku ukrajinské invaze odstranil více než 100 000 účtů kvůli porušení zásad manipulace s platformami a spamu, přičemž také označil nebo odstranil více než 50 000 kusů obsahu.

AKTUALIZACE (6.4.2022): Twitter oznámil novou aktualizaci své politiky týkající se státních médií, která v podstatě zakáže vládním institucím sdílet média, která zobrazují válečné zajatce v kontextu války na Ukrajině. Twitter tvrdí, že aktualizace je v souladu s mezinárodním humanitárním právem a byla provedena po konzultaci s mezinárodními skupinami pro lidská práva.

Kromě toho Twitter také oznámil, že již nebude rozšiřovat ani doporučovat vládní účty států, které omezují přístup k svobodným informacím a jsou zapojeny do ozbrojených mezistátních konfliktů.

Tik tok

Klíčovou platformou, kterou nyní můžete sledovat, je TikTok se zprávami, že skupiny přidružené k Rusku používají aplikaci k šíření „řízených dezinformací“, zatímco na platformu jsou nahrávány tisíce souvisejících videí, z nichž mnohé jsou falešné, což moderátorským týmům TikTok způsobuje značné bolesti hlavy.

Zavedení monetizačních pobídek pro oblíbené klipy také přidalo novou motivaci pro špatné herce k vytváření falešných streamů a vysílání v aplikaci ve snaze přilákat diváky, zatímco na druhé straně zprávy také naznačovaly, že ukrajinští uživatelé TikTok používají aplikace pro sdělování umístění ruských jednotek ukrajinským bojovníkům.

TikTok se zatím ke konfliktu oficiálně nevyjádřil ani k tomu, jak je jeho platforma využívána. A vzhledem k tomu, že TikTok je ve vlastnictví společnosti Bytedance se sídlem v Číně a Čína podpořila ruskou akci v regionu (do určité míry), nemusí oficiálně zaujmout pevný postoj.

Ale už to někteří označují jako ‚TikTok War‘ vzhledem k tomu, jak je platforma používána, což by mohlo donutit TikTok, aby podnikl definitivní akci, a bude zajímavé zjistit, zda a jak to udělá v souladu se svými vazbami na ČKS.

AKTUALIZACE (28.2.2022): TikTok nyní geograficky zablokoval obsah z ruských státních médií pro uživatele v EU. Osoby mimo EU mají k tomuto obsahu stále přístup.

AKTUALIZACE (4.3.2022) TikTok říká, že nyní bude v aplikaci označovat obsah ze státních médií jako součást svého širšího úsilí řešit obavy z dezinformací..

AKTUALIZACE (7.3.2022): TikTok říká, že kvůli novému ruskému zákonu o „falešných zprávách“, který by mohl vést k tomu, že místní představitelé nebo tvůrci budou čelit vězení, pokud platforma zveřejní nebo bude hostovat jakýkoli obsah, který Kreml považuje za dezinformaci o invazi na Ukrajinu již ruským uživatelům nedovolí nahrávat do aplikace nové klipy živého vysílání.

AKTUALIZACE (11.3.2022): Vyšetřování VICE News zjistilo, že ruská vláda zdánlivě platí influencery TikTok za zveřejňování proruského obsahu a nasměruje uživatele na to, „co mají říkat, kde nahrávat videa, jaké hashtagy používat, a kdy přesně video zveřejnit“.

Ve stejnou dobu se vláda USA setkala s influencery TikTok, aby je informovala o nejnovějších zprávách o invazi na Ukrajinu, což je prostředek k šíření přesných informací mezi mladší publikum.

AKTUALIZACE (18.3.2022): TikTok věnoval dar ve výši 5 milionů dolarů na podporu humanitárních organizací působících na Ukrajině.

Reddit

Reddit dal „do karantény“ subreddit r/Russia kvůli přetrvávajícím problémům se sdílením dezinformací ve skupině.

Subreddity v karanténě se nezobrazují ve vyhledávání ani v doporučeních, zatímco každému uživateli, který narazí na komunitu v karanténě, se zobrazí varování jako výše.

AKTUALIZACE (2.3.2022): Reddit také zakázal v aplikaci všechny odkazy na ruská státní média a jejich cizojazyčné pobočky.

Snapchat

Snapchat zastavil všechny reklamy spuštěné v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině, aby usnadnil lepší tok informací v postiženém regionu, a zároveň pozastavil prodej reklam všem ruským a běloruským subjektům. Snap také nepřijímá reklamy od ruských státních subjektů ani ve své aplikaci nezobrazuje média přidružená ke státu.

Podle snapu:

„Jsme solidární s členy našeho ukrajinského týmu a lidem na Ukrajině, kteří bojují za své životy a za svou svobodu. Válka je metlou naší kolektivní lidskosti a v tomto případě je přímou hrozbou pro mnoho členů našeho týmu.“ členů a jejich rodin. Modlíme se za jejich bezpečnost a mír.“

Společnost Snap také přislíbila více než 15 milionů dolarů na humanitární pomoc na podporu organizací v regionu a zároveň se snaží pomoci dostat své zaměstnance z postižené oblasti. Ukrajina je domovem společnosti Looksery, kterou Snap získal v roce 2015 jako základní platformu pro své AR Lenses.

AKTUALIZACE (4.3.2022): Jako bezpečnostní opatření na ochranu ukrajinských občanů Snapchat dočasně vypnul funkci „teplotní mapy“ Snap Map pro Ukrajinu, která ukazuje, kolik snímků bylo vytvořeno na konkrétních místech.

Pinterest

AKTUALIZACE (9.3.2022): Pinterest oznámil, že věnuje 250 000 dolarů Mezinárodnímu záchrannému výboru na podporu uprchlíků a poskytování pomoci rodinám postiženým krizí.

„Náš dar podpoří Fond reakce na krizi zaměřený na poskytování kritických služeb a dodávek pro uprchlíky a pokračující integraci duševního zdraví do humanitární práce IRC v reakci na pokračující konflikt na Ukrajině.

Pinterest také spustil speciální dárcovský Pin, aby přiměl více Pinnerů, aby přispěli IRC, a zároveň pracuje na odhalování a odstraňování dezinformací napříč svou platformou. Pinterest nenabízí inzerci v Rusku.

Clubhouse

AKTUALIZACE (29.3.2022): Clubhouse ve výchozím nastavení vypnula svou funkci Replay pro všechny uživatele na Ukrajině a přidala další úroveň zabezpečení pro ty, kteří aplikaci používají, aby mohli diskutovat o probíhající situaci. Přehrávání je také ve výchozím nastavení pro ruské uživatele vypnuto. Clubhouse zaznamenala v Rusku od začátku invaze výrazný nárůst používání, protože další sociální aplikace byly zablokovány.

Konflikt je významným problémem pro celý svět, ale nejvíce pro ukrajinský lid, a naše myšlenky jsou s těmi, kterých se konflikt přímo dotknul, a jejich rodinami.

Doufejme, že mírové řešení je stále možné.